Många förare tvingas köra på ödsliga vägar som är dåligt belysta under nattetid vilket kan innebära en stor fara för trafikanter. Sverige är ett stort land och majoriteten av vägarna, framförallt i de norra delarna av landet, består av krokiga landsvägar som kan vara livsfarliga på grund av de rådjur som passerar över vägen med jämna mellanrum. Extraljus på bilen kan vara räddningen i en del situationer då de bidrar till förbättrad sikt intill vägrenen vilket gör att man förhoppningsvis hinner upptäcka faran i god tid. Jag tycker personligen att extraljus på bilen bör vara obligatoriskt i vissa delar av landet som är mer utsatta för denna typ av fara. Extraljus är relativt billiga att köpa och finns i många olika modeller, dock är led extraljus den teknik som är den mest populära lampan till bilen.
Fördelar med att använda extraljus är många:
Ett växande fenomen inom marknaden av fordonsbelysning är man istället använder ljusramper som extraljus. En led ljusramp fungerar bra som extraljus och är ibland ett bättre val än de runda lamporna som inte erbjuder ett lika diskret utseende. Ljusramper brukar normalt sätt monteras under nummerskylten eller vid bilens ”grill” beroende på vilken bilmodell man har. Led ljusramper av högre watt styrkor sträcker sig över 1 meter på längden och monteras då på fordonets takräcke. Antal lumen mellan ljusramper och extraljus är det ingen större skillnad på utan det viktigaste är att välja ett bra varumärke som erbjuder en hög ljusstyrka och en bra och effektiv optik som sprider ljuset optimalt.